U bent hier

gezond zitten bij je thuis

  1. Gezond relax zitten
  2. Gezond zitten in de eetkamer
  3. Gezond zitten voor onze groeiende kinderen
  4. Gezond zitten in de (leef)keuken

1. Gezond relax zitten

Genieten van de zeldzame rust en kalmte? Heerlijk wegdromen bij je favoriete muziek? Bijna zelf de strafschoppen nemen tijdens de live uitzending interland? Zonder dat we het beseffen, brengen we uren onafgebroken door in onze zetel... Belangrijke uren, de batterijen moeten immers opnieuw opgeladen worden. Het is dan ook van belang je zithouding te verzorgen.

Vele salons zijn prachtig MAAR het zijn beeldhouwwerken om naar te kijken en niet om goed in te zitten… In de meeste salons waar je dus 's avonds moe inploft, krijg je geen goede ondersteuning omdat de lendensteun ontbreekt of omdat ze te diep zijn. Als je de spieren wilt ontspannen zak je bijgevolg automatisch onderuit in de gevreesde kyfotische houding. Hierdoor krijgen de tussenwervelschijven na hun zware dagtaak nog eens een enorm hoge belasting te verwerken als slaapmutsje. 

     

Sit & Sleep kiest heel bewust voor zetels waar de zitdiepte beperkt is zodat je uitstekend rugcontact kan maken. Daarnaast kijken we ook naar zithoogte zodat je voeten plat de grond raken en letten we op de hoogte van de rugleuning en de plaatsing van de neksteun. Kleine mensen hebben vaak het probleem dat de neksteun niet in de nek komt maar dat juist het achterhoofd naar voren geduwd wordt terwijl grote mensen de neksteun tussen de schouders voelen priemen. De armleuningen dienen het gewicht van de armen te dragen waardoor nek- en schouderspieren voldoende kunnen ontspannen. Hierdoor kan je ook makkelijker een boek vasthouden. Waar het technisch kan, kiezen we voor lumbaalsteunen die opblaasbaar of aanpasbaar zijn.  De meeste zetels zijn in verschillende maten leverbaar zodat ze perfect passen bij JOUW lichaam. 

         
         
          

 Bij de keuze van de zetel moet je ook hier rekening houden met je lichaam en met specifieke noden. :

  • Ga ik de relax vooral gebruiken om te lezen of televisie te kijken? 
  • Moet ik een dutje kunnen doen in een horizontale positie ?
  • Moeten mijn benen in hoogstand kunnen geplaatst worden om de veneuze terugvloei ter hoogte van de onderste ledenmaten te bevorderen na een lange dag staande arbeid?
  • Wat is de invloed van een lichte knieknik (psoashouding) op mijn rugpijn?
  • Is het nuttig om een elektrisch verstelbare relax te kiezen?
  • Wat zijn de voordelen van een rugverwarming of massagefunctie voor mijn klachten?
  • Kan een elektrische opstahulp mij helpen om makkelijker in en uit te zetel te stappen?

 Gun jezelf dan ook waar je meer dan recht op hebt: de perfecte zitkwaliteit rekening houdend met je lichaamsbouw, een gezonde zithouding en je persoonlijke voorkeur. Onze ergonomen en kinesisten helpen je graag met een persoonlijk en deskundig advies. Zo zit ook jij goed!

Sit & Sleep biedt zowel verstelbare relaxzetels als verstelbare relaxsalons aan. Zowel bij de relaxzetels als relaxsalons kan je kiezen voor een aparte als een geïntegreerde voetenbank. Ook thuis zit je meer dan je denkt en kan de belasting hoog oplopen.  ▲naar boven.

  

 

2. Gezond zitten in de eetkamer

Recent onderzoek nog wees uit dat we het grootste deel van onze tijd spenderen aan lichaamsverzorging.  Naast slapen betekent dit dat we veel tijd doorbrengen met eten en dat gebeurt meestal zittend. Niet verwonderlijk dus dat we goede stoelen voorzien voor de eetkamer of keuken. Ook hier vinden we het heel belangrijk dat je van houding kan veranderen en een open hoek kan bekomen als je eet. Is er trouwens iets gezelligers dan samen natafelen met vrienden of familie ? Onze eetkamerstoelen en kinderstoelen zorgen er voor dat je dan niet moet uitwijken naar het salon om goed te zitten. Of overwoog je al eens om je bestaande klassieke stoelen wat ergonomischer te maken met een zitwig of zitschelp ?    ▲naar boven.

 

 

3. Gezond zitten voor onze groeiende kinderen

Voor onze kinderen voorzien we bureaus die makkelijk in de hoogte regelbaar zijn zodat groot en klein er hun eigen plekje van kan maken. Voor ons ligt voor groeiende kinderen meer nadruk op de juiste tafelhoogte en dan pas op de juiste stoel.  Ik kan me ergeren aan de eerste-communiecadeau waarbij één bureauhoogte de rest van het schoolleven moet meegaan.  Je koopt ze toch ook geen paar schoenen voor hun 6 tot en met hun 18 jaar?  Verschillende zitoplossingen zijn hier mogelijk van de zitwig, kniestoel tot de klassieke kantoorstoel, zitbal of stahulp.  Let wel op wanneer kinderen nog geen bepaald gewicht/lengte (ca >45kg/140cm) bereikt hebben, dan kunnen sommige kniebalansstoelen en bijna alle klassieke kantoorstoelen een minder goede keuze zijn.

Jongeren brengen helaas veel te veel tijd al zittend op school door. Meer beweging zou hen goed doen. Vaak hoort er dan nog huiswerk of studeren thuis bij. Sit & Sleep zorgt voor gezonde zitoplossingen door aangepaste hulpmiddelen te voorzien zoals een lees- en schrijfhulp, meegroeikinderbureaus en zitoplossingen als tripp trapp, zitbal, zitwig of kniestoel.   ▲naar boven.

 

 

 

4. Gezond zitten in de (leef)keuken 

Groenten snijden of koken kunnen ook halfstaand-halfzittend uitgeoefend worden met een sta-hulp. Dat ontlast de benen en spaart je rug.  Voor zitten aan een toog of een hoog werkblad adviseren we in de hoogte verstelbare oplossingen.  Neem daarom het blad minstens op de zithoogte van de grootste gebruiker en de anderen zitten of staan dan eenvoudig wat hoger.  Op de onderste reeks foto's zie je helaas keukenmeubels die volledig dicht zijn tot op de grond.  Beter zou het zijn om daar waar je werkt het werkblad iets te laten oversteken en/of voetruimte te voorzien.  Op die manier zorg je voor een kleinere hefboom en dat werkt rugsparend.    ▲naar boven.