Gezond thuiswerken...Hoe doe je dat?

Gezond thuiswerken...Hoe doe je dat?

Velen werken nu thuis door de corona-maatregelen. Ofwel deed je dat al regelmatig en heb je een aangepaste werkplek. Ofwel ben je plots thuis en is je omgeving er niet op voorzien. Hoe pas je je omgeving aan zodat je ergonomisch(er) werkt?

·         Plaats je scherm op ooghoogte

Werk je met een laptop? Plaats je laptop op een schoendoos of een stapel boeken. Sluit een apart toetsenbord aan. Zo zorg je ervoor dat je je hoofd niet voortdurend naar beneden buigt. Tegelijk houd je zo je je armen dicht bij je romp  waardoor de spanning in je schouders niet toeneemt.

 

Er bestaan handige laptopstandaards en/ compacte toetsenborden. Het voordeel van een laptopstandaard is dat je hierop  ook documenten kan plaatsen net onder je beeldscherm en dat je in één lijn vooruit kan blijven kijken. En dus niet zijwaarts  om je papieren te lezen. Het voordeel van een compact toetsenbord is dat je je armen nog meer naast je romp kan houden. Zo ontspannen  je de schouders meer.

 

·         Zit niet in een hoek van 90° maar maak een open hoek tussen je romp en benen

Stoelen en tafels hebben vaak een standaard hoogte en zorgen ervoor dat je in een ‘standaard’ hoek van 90° zit. Plaats een kussentje op je stoel waardoor de positie van je heup hoger is dan je knie (als je dit van opzij zou bekijken).

 

Hiervoor bestaan ook wigkussens. Vaste wigkussens geven je een stabiel zitcomfort. Wigkussens gevuld met lucht geven je een zeer actieve en dynamische zithouding. Het is aangeraden om deze actieve en dynamische zithouding gradueel op te bouwen, want dit kan belastend zijn voor je spieren. Belangrijk is dat je variatie  zoekt tussen houdingen waarin je je spieren moet activeren en  ontspannen.

 

Wil je een ontspannen houding? Zoek dan steun op van de rugleuning van je stoel. Plaats een kussentje ter hoogte van de lage rug voor extra steun. Ook hier bestaan voorgevormde kussentjes voor.

·         Zorg voor beweging

De beste houding bestaat niet. Variatie in houding is belangrijk. Sta regelmatig recht en maak tijd voor pauzes om je gezinsleden aandacht te schenken. 

Maar ook tijdens je werkuren kan je kiezen voor een stoel die het je makkelijker maakt om een goede houding te bewaren. Kniestoelen zorgen bijvoorbeeld voor een open hoek én voor beweging. Maar als je hier een hele werkdag op eenzelfde manier op zit, kan dit belastend aanvoelen. Luister naar je lichaam en beweeg voldoende.