Gezond thuiswerken...Hoe doe je dat?

Gezond thuiswerken...Hoe doe je dat?

Velen van ons werken nu thuis omwille van corona-maatregelen. Ofwel werkte je al regelmatig thuis en heb je al een aangepaste werkplek. Ofwel ben je plots thuis en is je omgeving er niet op voorzien, zowel voor jezelf als voor andere gezinsleden. Hoe kan je uw omgeving dan aanpassen zodat je toch ergonomisch(er) te werk kan?

·         Plaats je scherm op ooghoogte

Werk je met een laptop? Plaats je laptop dan op een schoendoos of een stapel boeken. Sluit een apart toetsenbord aan. Zo zorg je ervoor dat je uw hoofd niet voortdurend naar beneden moet buigen. Je zorgt er ook voor dat je uw armen dicht bij uw romp kunt houden, zodat de spanning in je schouders niet toeneemt.

 

Hiervoor bestaan er ook handige laptopstandaards en/of compacte toetsenborden. Het voordeel van een laptopstandaard is dat je hierop documenten kan plaatsen en je in één lijn voor u kan blijven kijken. Je moet dus niet zijwaarts kijken om je papieren te lezen. Het voordeel van een compact toetsenbord is dat je uw armen nog meer naast je romp kan houden en je de schouders meer kan ontspannen.

 

·         Zit niet in een hoek van 90° maar maak een open hoek tussen je romp en benen

Stoelen en tafels hebben vaak een standaard hoogte en zorgen ervoor dat je in een ‘standaard’ hoek van 90° gaat zitten. Plaats een kussentje op je stoel waardoor de positie van je heup hoger is dan je knie (als je dit van opzij zou bekijken).

 

Hiervoor bestaan er wigkussens. Er zijn vaste wigkussens die je een stabiel zitcomfort bieden. Maar er zijn ook wigkussens gevuld met lucht. Deze geven je een zeer actieve en dynamische zithouding. Het is aangeraden om deze actieve en dynamische zithouding gradueel op te bouwen, want dit kan belastend zijn voor je spieren. Belangrijk is variatie te zoeken tussen houdingen waarin je uw spieren moet activeren en kan ontspannen. 

 

Wanneer je een ontspannen houding opzoekt, ga je de steun opzoeken van de rugleuning van je stoel. Plaats een kussentje ter hoogte van de lage rug voor extra steun. Ook hier bestaan voorgevormde kussentjes voor.

 

·         Zorg voor beweging

De beste houding bestaat niet. Zoals eerder besproken is variatie in houding belangrijk. Sta regelmatig recht en maak tijd voor pauzes om je gezinsleden aandacht te schenken. 

Maar ook tijdens je werkuren kan je kiezen voor een stoel die het je makkelijker maakt om een goede houding te bewaren. Ze zorgen voor een open hoek én voor beweging (zoals bijvoorbeeld kniestoelen). Maar als je hier een hele werkdag op eenzelfde manier op zit, kan dit als belastend aanvoelen. Luister naar je lichaam en beweeg voldoende.