Slapen met rugpijn... Hoe doe je dat? En waarom?

Slapen met rugpijn... Hoe doe je dat? En waarom?

Onze rug recupereert tijdens onze slaap. Onze spieren ontspannen en de tussenwervelschijven nemen vocht en voedingstoffen op. Onze tussenwervelschijven zijn schokdempers die belasting opnemen tijdens onze dagelijkse activiteiten.

Slecht slapen en rugpijn zijn begrippen die samen een vicieuze cirkel vormen: Je slaapt slecht en hierdoor voelt de rugpijn erger, waardoor je op zijn beurt nog slechter slaapt. Hierdoor wordt al snel de link gelegd naar een slecht bed als oorzaak van de pijn. 
Vaak wordt de vraag gesteld of je rugpijn vóór of na het slapen hebt. Dit is een goede indicatie om uit te zoeken of je rug tijdens je slaap kan herstellen of je bed bijdraagt tot het in standhouden van je rugpijn. Zelden is het bed de oorzaak van al je rugpijn. Maar je bed bepaalt wel grotendeels hoeveel je ’s nachts kan recupereren. 
 

Rugpijn vóór het slapen

Wanneer je vóór het slapen rugpijn hebt en de pijn ’s morgens beter is, is dit een indicatie dat de overbelasting van je lichaam overdag te groot is. Dit kan de oorzaak zijn van te zware activiteiten of van slechte en/of langdurige houdingen overdag. Er is een aanpassing nodig van de belasting in functie van je belastbaarheid. Zware activiteiten moeten worden aangepast qua niveau en er is voldoende variatie nodig van houdingen. Kinesitherapeuten kunnen helpen bij het aanleren van een goede houding en geven mobiliserende, stabiliserende en spierversterkende oefeningen.

Rugpijn na het slapen

Er kunnen verschillende oorzaken zijn wanneer je wakker wordt met rugpijn.

  1. Slechte ondersteuning

Eén van de meeste logische oorzaken is een niet-aangepaste ondersteuning tijdens je slaap. Tijdens je slaap heb je geen controle over je lichaamshouding. Doordat je lichaam ontspant moeten de bodem en/of matras de steun geven zodat je lichaam in een neutrale houding ondersteund wordt. Zorg ervoor dat de hardheid van je matras is afgestemd op je lichaamslengte en – gewicht. En zorg ook voor een aangepast hoofdkussen.

  1. Slechte slaaphouding

Je rug wordt overdag op allerlei manieren belast. ’s Nachts is een belangrijk moment van herstel. Wanneer je een slechte houding aanneemt, kan deze houding ervoor zorgen dat je lichaam minder goed kan recupereren. Dit kan slechte gevolgen hebben op lange termijn. Buikslapen is het slechtst voor je rug. Bij bestaande rugklachten kan het zijn dat de foetushouding (té veel in een bolletje kruipen) en een doorgedraaide houding (veel torsie op rug) ook pijn kan geven. Een kussen onder de knieën kan bijvoorbeeld helpen om torsie te vermijden.

  1. Eigenschap van een bepaalde pathologie

Sommige ziektebeelden hebben ‘typische’ verschijnselen. Wakker worden met een stijve en pijnlijke rug, op een bepaalde locatie of in een bepaald gebied, zijn enkele verschijnselen die helpen bij het bepalen welke oorzaken mogelijks kunnen bijdragen tot de rugpijn.

Het lichaam maakt daarbovenop ook lichaamseigen ontstekingsremmende eiwitten aan. Onderzoek heeft aangetoond dat de aanmaak van deze eiwitten ’s nachts vermindert. Dit kan een extra factor zijn die ervoor zorgt dat je ’s morgens meer pijn voelt. Dit brengt ons indirect bij het onderwerp medicatie en pijnstillers. Vraag hiervoor advies aan je huisarts.